Footerclick here
Main Logo
Menu
Acute and Obtuse Angles

제목 : 예각과 둔각
구분 : 설치
재료 : OHP에 인쇄, 혼합 매체
크기 : 가변크기

Title : Acute and Obtuse Angles
Type : Mixed media with printed OHP sheets
Material : Mixed media with Guide
Dimension: Dimensions variable

김희주, <예각과 둔각>, 2023, 설치, OHP에 인쇄, 혼합 매체, 가변크기. 작가 제공.

KIM Heeju, Acute and Obtuse Angles, 2023, 2023, installation, mixed media with printed OHP sheets, dimensions variable. Courtesy of the artist.

전시는 수동적 감상보다 적극적으로 관객의 참여를 독려한다. 전시장의 문을 열고, 작품을 들여다보고, 작품을 이해하고자 설명문을 읽고, 종합적 맥락에서 전시를 읽는 그러한 총체적 참여를 요구한다. 몰입형 전시란 몰입적 태도를 요구하고 있는 것일지도 모른다. 이러한 몰입을 위해 전시장에서 관객을 도와온 가이드 자료를 다시 생각한다.

몰입적 태도를 위한 전시장 정보들은 관람객을 작품, 작가, 전시, 더 나아가 큐레이터까지 연결하는 중요한 역할을 해왔다. 전시장에 들어온 관객은 평평한 벽과 바닥에 배치된 전시 서문, 작품 및 작가 소개글, 작품의 캡션, 전시 도면(플로어 플랜), 안내 문구 등 작품 이외의 다양한 정보를 마주하며 보다 넓게 작품과 연결될 수 있다. 좋은 전시란 작품의 세계로 완전히 몰입될 수 있도록 적합한 양의 정보를 전달하는 것이기도 하다.

<예각과 둔각>은 최적의 전시 관람을 설계하는 사람들(기획자, 도슨트, 디자이너, 작가, 코디네이터, 큐레이터 등)의 협업 결과물인 전시장 내의 정보들을 조명한다. 예리하며 섬세한 시뮬레이션이 동반되어야 하며, 동시에 작품을 직접 마주하는 최초의 경험을 방해하지 않도록 적절히 무딘 각도를 유지해야 하는 존재로서 전시장의 정보들이 과거에서부터 축적되어 오늘에서 서로 교차하고 미래까지 만들어 나가야 할 좋은 전시에 대한 청사진을 그린다. 자료들은 국내외 크고 작은 규모의 전시로부터 수집되었다. 그 내용은 집약본과 같으나 해석될 수 없는 개념적 재료로만 사용된다는 점에서, <예각과 둔각>은 전시장에 내재한 다양한 정보들의 존재 자체를 주목한다.

The exhibition actively encourages viewer participation rather than passive observation. It demands a comprehensive engagement where visitors open the doors of the exhibition space, scrutinize the artworks, read explanatory texts in order to comprehend the artworks, and interpret the exhibition within a holistic context. It might be said that immersive exhibitions require an immersive attitude by audiences. And to facilitate this immersion, there are the informational materials that assists visitors in the exhibition.

Informational materials in the exhibitions aimed at fostering an immersive attitude, has played a important role in mediating visitors with the artworks, the artists, the exhibitions, and even the curators. Entering the exhibition space, visitors encounter various information beyond the artworks, such as exhibition introductions, artist biographies, captions for the artworks, exhibition floor plans/map, and guiding messages, placed on the flat walls and floors. This allows for a broader connection with the artworks. Good exhibition is also about delivering an appropriate amount of information that enables complete immersion into the world of the artworks.

"Acute and Obtuse Angles" sheds light on the informational materials which are the collaborative results of those involved in designing the optimal exhibition experience, including artist, coordinator, curator, designer, director, docent, and more. The informational elements within the exhibition must be accompanied by acute and delicate simulation, and at the same time, maintain an appropriately obtuse angles so as not to impede the viewer's initial encounter with the artworks. With those two different attributes, it has been accumulated from the past, intersects with each other today, and outlines a blueprint for a good exhibition that will be continually shaped into the future.

The materials have been collected from exhibitions of various scales, both domestically and internationally. In that their content is condensed much like a compendium but is used solely as conceptual material which cannot be interpreted, "Acute and Obtuse Angles" highlights the very existence of the diverse information inherent in the exhibition space.

Scissor Icon